CCM

Uw innovatie partner
Nederlands

Vliegwiel Technologie

Composite Flywheel for gearboxOver het vliegwielproject

Wij hebben een jarenlange ervaring in hoogtoeren vliegwielen samengesteld uit composietmateriaal versterkt met koolstofvezel. Zo startten wij in 1986 het vliegwielproject. Dit project toonde aan dat vliegwieltechnologie een levensvatbare hulpbron is voor energiebesparing en emissiereductie aan boord van voertuigen voor openbaar vervoer, zoals trams en stadsbussen. 

Nieuwe technologieën, nieuwe mogelijkheden

Het complete vliegwielsysteem is gebaseerd op een combinatie van nieuwe technologieën die hoogtoeren en lichtgewicht vliegwielen mogelijk maken voor vermogenspiekafvlakking en remenergie recuperatie aan boord van voertuigen.

Technologische ontwikkelingen op het gebied van koolstofvezel composiet materialen, permanent magnet motoren/generatoren, vermogens- en besturingselektronica, hoogtoeren hybride lagers, vacuum- en koeltechnologie hebben een energie-opslag systeem mogelijk gemaakt dat zich onderscheidt van andere energie-opslag technologieën zoals accu’s en (super) condensatoren door zijn superieure levensduur (10E6 last cycli of 30 jaar) en zijn gecombineerde energie- en vermogensdichtheid.

We hebben onze modellen uitvoerig getest

Alfa- en Beta-modellen zijn gemaakt en getest. Daarnaast deden wij veldtesten voor onder andere Light Rail en hybridewegvoertuigen voor openbaar vervoer (Citadis van Alstom Transport en AutoTram van Fraunhofer Institute Dresden). Deze testen brachten de rijpheid van onze hoogtoeren vliegwieltechnologie op niveau TRL-6. TRL staat voor Technology Readiness Level: 1 is conceptniveau, 9 is productniveau. 

We verbeteren de modellen nog verder

Willen we deze hoogtoeren vliegwielsystemen commercieel exploiteren? Dan moeten we het veiligheidsniveau van de Beta-modellen nog verder verbeteren. Het nieuwe ontwerp van het Gammamodel met verbeterd veiligheidsniveau is klaar. Dit model moeten we nog testen, valideren en certificeren. 

Laagtoeren of hoogtoeren

Behalve de voertuigtoepassing, kan het vliegwielenergieopslagsysteem ook stationair worden toegepast (E-distributie) en semi-stationair (hijs- en hefwerktuigen). Het doel is hetzelfde: vermogenspiekafvlakking en energiebesparing in dynamisch belaste aandrijfsystemen. Voor deze toepassingen waar gewicht- en volumebeperkingen minder zware eisen zijn, kunnen we ook laagtoeren vliegwielensystemen gebruiken. Deze zijn samengesteld uit stalen rotors en conventionele elektrische motors. Behalve het onderscheid in technologie en toerental, verschillen ze van de hoogtoeren vliegwielen vooral in gewicht, volume en energetisch rendement. 

Een voorbeeld uit de praktijk

Sinds eind 2011 is een robuust stalen vliegwiel in een drijvende dieselelektrische kraan operationeel. Met succes! Het kraanvliegwiel is gereed voor commerciële exploitatie in allerlei zware toepassingen met hoog dynamische vermogenswisselingen. 

Wat zijn de voordelen?

De belangrijkste voordelen van energie-opslag met vliegwielen zijn:

  • minder operationele kosten (brandstof en onderhoud)
  • emissiereductie en milieubescherming
  • geluidsreductie
  • geen elektrische infrastructuur nodig voor elektrische openbaar vervoervoertuigen (partiële autonomie voor tram, trolley, metro)
  • verbetering van de elektrische netkwaliteit (onderbrekingsloze stroomvoorziening en spannings- en frequentiestabilisatie)
  • mogelijk maken van brandstoftechnologie toepassing in dynamisch belaste aandrijvingen

Expo 2014 

CCM zal op de Electric & Hybrid Marine World Expo, in Amsterdam, van 24-26 juni 2014, samen met partner EN motoren Nijmegen (www.en-motors.com) een nieuw, lichter en goedkoper vliegwiel presenteren! 

Meer weten over vliegwieltechnologie?

imaging semicon constructie principes CAE mechatronica VHDL Labview testapparatuur Substrate Carrier cleanroom Media transport fluorescentie validatie actuatoren Web Handling optica precisiemechanica motion control medische apparatuur vacuum technologie assemblage design FPGA microcontroller